Nesten alle barn har spill som hobby

 

datatreff_gaming_ dataspill_

 

For noen er dataspill et rent tidsfordriv. For andre er det en viktig fritidsaktivitet som de bruker mye tid på. Som alle andre hobbyer er dataspill en kultur med egne aktiviteter, språk, kjendiser og historie. For noen handler spill bare om det å spille, mens det for andre handler om å være en del av et større miljø hvor de lærer, skaper og utveksler informasjon. Under finner du noen av de mest vanlige aktivitetene knyttet til dataspill.

 

Datatreff/LAN: Mesteparten av dagens spilling foregår online, men for mange er det viktig å sitte sammen med andre å spille. Datatreff eller LAN kjennetegnes ved at spillere møtes og kobler datamaskinene sine til et lokalt nettverk. De aller største datatreffene kan samle flere tusen spillere under samme tak. Et eksempel på det er The Gathering på Hamar, som er en viktig del av spillkulturen.

 

Let’s Play og strømming: “Let’s Play” er navnet på en videosjanger på YouTube der spillere gjør opptak av egen spilling mens de kommenterer det som skjer på skjermen. Konseptet tok av rundt 2010 da grøsserspill fikk en ny renessanse. Få hadde selv nervene til å prøve, men noen av de som turte valgte å dokumentere opplevelsen. Dette ble fort en stor suksess, og flere kastet seg på bølgen. I årene etter har det blitt vanlig å se flere spillsjangere og plattformer representert. Graden av seriøsitet varierer, det gjør også alderen på de som spiller og ser på. Enkelte spillere har blitt så populære at de kan leve av “Let’s Play”, og jobber fulltid med å levere innhold til sine tilhengere. Flere skandinavere har gjort det bra både i Norge og i verden. Svenske “Pewdiepie” er størst i verden med over 27 millioner følgere.

 

Direktestrømming av dataspill har også blitt en viktig del av spillmiljøet, og brukes ofte når det er spillturneringer (e-sport). Akkurat som på en fotballkamp, er det egne eksperter som kommenterer kampene. Turneringene sendes direkte via strømmetjenester som spesialiserer seg på dataspill og har mulighet for livechat.

 

Nettsamfunn: Dataspill går hånd i hånd med internett, og det finnes svært mange nettsider og -fora som handler om spill og spillkultur. Noen tar for seg enkeltspill eller bestemte spillmiljø, mens andre er generelle nyhetsportaler med anmeldelser, kommentarer og bransjenyheter.

 

e-sport (elektronisk sport) omfavner alle konkurranseformer innenfor dataspill. Noen e-sporter er en-mot-en-dueller, mens andre bygger på lagspill. Ikke alle spill egner seg til konkurranse, og bare noen spill har nok spillere til å bli anerkjent som e-sport internasjonalt. Det holdes både lokale og internasjonale turneringer. Som i annen lagidrett er de profesjonelle spillerne organiserte i lag som trener sammen, ofte i egne laghus. I tillegg er det vanlig at laget dekker reiseutgifter og utbetaler faste lønninger. Noen internasjonale arrangementer kan trekke flere millioner seere, mens mindre lokale turneringer har et par hundre. Spillerne spiller om en vinnerpott, som kan være alt fra mindre gaver til mange millioner kroner. Premiene til turneringene kommer ofte fra sponsorer, spesielt elektronikkprodusenter, samt salg av billetter og betalingsløsninger for direktestrømning. Noen populære spill det konkurreres i er: League of Legends, Counter Strike: GO, DOTA2 og StarCraft 2.

 

Spill i sosiale medier: Sosiale medier har på få år blitt en del av hverdagen, også når det gjelder spill. I likhet med andre annonsører tar også spillbransjen sosiale medier i bruk for å rekruttere nye spillere. Spill på mobil og nettbrett gir ofte spilleren mulighet til å dele toppscore og andre prestasjoner i sosiale medier. Det er også mange spill der du kan få belønning for å rekruttere nye spillere. Dette skjer som regel ved at spillet knyttes til en profil på et sosialt medie og henter vennelister derfra. Mange har opplevd å få en melding om en venn eller slektning som trenger hjelp til å samle poeng eller ekstraliv i et spill de spiller. Det er viktig å være bevisst på hva slags rettigheter og informasjon man gir fra seg. Det er også viktig å vite at mange ikke setter pris på å få slike varslinger, når de ikke har bedt om dem.

 

Refleksjonsspørsmål:

  • Mange mener at spilling er en sosial aktivitet. Hva synes dere?
  • Mange barn og unge ser på “Let’s Play”-videoer. Er dette en del av deres spilletid?